Panda -projekti

Konferenssin päätyttyä siirryimme Chongqingistä 400 kilometrin päähän luoteeseen Chengdu:hun. Alueella on useampi pandojen suojelureservaatti, joista uusimpaan, vielä hieman keskeneräiseen, pääsimme tutustumaan. Vierailuohjelmaan kuului Kiinan arvostetuimman jättiläispandatutkijan Panda Papan luento, museokäynti, elokuva vankeudessa syntyneen pandan Tao Taon vapauttamisesta takaisin luontoon sekä reservaatin käytännön toimintaan tutustuminen. Mielenkiintoisinta oli luonnollisesti päästä seuraamaan läheltä pandojen hoitajien työtä. Siivosimme eläinten asuintiloja, valmistimme pandoille tarjottavaa leipää sekä ruokimme niitä.

20140719-111134-40294665.jpg

Me suomalaiset opettajat muodostimme kiinalaisten, tiibetiläisten ja yhdysvaltalaisten opettajien, oppilaiden ja huoltajien kanssa ryhmän, jonka tehtävänä oli luoda kansainvälinen projektioppimisen kokonaisuus. Reservaattivierailun tarkoituksena oli lisätä meidän opettajien tietoisuutta työstä, mitä Kiinassa tehdään pandojen suojelemiseksi, ja yhdistää ne asiat tulevaan projektiin.

20140719-110851-40131811.jpg

Loimme kolmen päivän aikana perusopetukseen tarkoitetun kolmeosaisen projektin, joka käsittelee uhanalaisia jättiläispandoja sekä eläintensuojelutyötä. Projektin viimeisessä vaiheessa opittua tietoa sovelletaan oppilaiden omaan lähiympäristöön. Projekti tullaan toteuttamaan lukuvuonna 2014-2015, ja siihen voi osallistua kuka tahansa asiasta kiinnostunut opettaja luokkineen.

Suunnittelutyö erimaalaisten opettajien kanssa oli sekä haastavaa että samalla antoisaa. Kielimuuri sekä erilaiset oppimiskulttuurit hidastivat työskentelyä paljon. Me kaikki koimme erityisen antoisana tiibetiläisen rehtorin ja kahden hänen koulunsa oppilaan mukanaolon projektissa. Heidän asuinalueellaan jättiläispandat elävät vielä luonnonvaraisina ja koulu ympäristöineen poikkeaa aika lailla siitä, mihin me olemme tottuneet.

Oli jälleen hienoa todeta, että suomalainen koulujärjestelmä on ainutlaatuinen ja toimiva systeemi. Olemme 2000-luvun taitojen opiskelun suhteen menossa oikeaan suuntaan ja tämä asia sai reissulla paljon vahvistusta.

20140719-110941-40181978.jpg

Kati, Janne ja Paavo

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Finnable 2020
Hankkeen tavoitteena on kehittää kolme erilaista kouluun ja koulun ulkopuolelle sijoittuvaa oppimisympäristöä ja niiden verkostoa huomioimalla modernin tieto- ja viestintäteknologian oppimisympäristöille tarjoamat mahdollisuudet.
%d bloggers like this: